Preventieve of licht curatieve Interventies worden vanuit de basisondersteuning ingezet om te voorkomen dat spanning binnen het onderwijsproces (of andere context) oplopen. Zo kan verergering van de situatie voorkomen worden.
Deze interventies zijn onder te verdelen in primaire, secundaire en tertiaire interventies:
- Primaire interventie is de algemene aanpak voor alle leerlingen uit een groep. Dit kan een positief pedagogisch klimaat zijn, goed klassenmanagement, aandacht voor sociaal-emotioneel leren en groepsvorming.
- Secundaire interventie is het tijdig signaleren dat een leerling belemmeringen ervaart tijdens zijn ontwikkelproces (op school) en hier vroegtijdig op inspelen. Dit zijn kortdurende en intensieve interventies om een leerling te ondersteunen, zodat hij zich weer op een positieve manier kan ontwikkelen. Dit kan eventueel in samenwerking met ketenpartners. Bij deze interventies worden eerst risicofactoren bij de leerling en/of de omgeving in beeld gebracht. Voorbeelden hiervan zijn: een aanpak tegen pesten, vergroten van de sociale vaardigheid, vergroten van de weerbaarheid en het verminderen van faalangst.
- Tertiaire interventie is gericht op leerlingen die ernstig ordeverstorend, leerbelemmerend of grensoverschrijdend gedrag laten zien. Hierbij worden grotere maatregelen vanuit de basisondersteuning ingezet om te voorkomen dat de situatie escaleert en worden ketenpartners (zoals de gemeente) betrokken. Als interventies ingezet worden, kan daarbij de website van het Nederlands Jeugdinstituut gebruikt worden.
Gedrag laat zich haast nooit binnen één context vangen. Het gesprek en de samenwerking tussen ketenpartners is daarom altijd noodzakelijk. Zie ook de procedure poreuze randen.
Het inzetten van preventieve interventies kan ook nodig zijn op andere gebieden zoals: ondersteuningsvragen over werkhouding (zelfstandig werken, structureren en taakgerichtheid) onderstimulering, overbescherming, pedagogische verwaarlozing of andere ‘thuiskenmerken’. Structurele ondersteuning op executieve functies valt hier niet onder. Zie ook de procedure poreuze randen.
Voorbeeld:
Als je schoolse vaardigheden aan wilt leren, valt dat onder de basisondersteuning van de school. Plannen en organiseren gaat wel verder, want als een jeugdige dit niet goed kan, heeft hij daar ook buiten het onderwijs last van.